Ishrana za porodilje – kako treba da izgleda ishrana za dojilje?
/
/
Ishrana za porodilje – kako treba da izgleda ishrana za dojilje?
Zdrava hrana - voće i povrće na tanjiru

Ishrana za porodilje – kako treba da izgleda ishrana za dojilje?

Ishrana za porodilje definitivno je aspekt na koji treba obratiti posebnu pažnju nakon porođaja. Gubljenje viška kilograma stečenih nakon trudnoće možda će biti u fokusu doskorašnje trudnice, ali postoji i nešto važnije: pravilna ishrana porodilje treba se primenjivati i zbog dojenja, ali i same novopečene mame, kojoj je potrebno puno energije kako bi što bolje odigrala svoju novu omiljenu životnu ulogu. 

Pravilna ishrana za dojilje ubrzaće i proces oporavka od porođaja, koji ume da bude vrlo iscrpljujuć za čitav organizam. Informisanje o tome kako treba da izgleda ishrana za dojilje i sve porodilje pola je puta do zdrave i srećne novopečene mame! 

Istražili smo umesto vas, a savete o ishrani nakon porođaja pročitajte u nastavku teksta.

Ishrana za dojilje i porodilje uz dovoljnu količinu kalorija

Koliko uopšte treba da jede porodilja?, sigurno je prvo što će se se svaka nova mama zapitati prilikom planiranja obroka. 

U mesecima nakon porođaja, najveći broj majki jede između 1,800 i 2,200 kalorija na dnevnom nivou. 

Ukoliko je nova mama i dojilja, broj kalorija koji unosi na dnevnom nivou trebalo bi da bude nešto veći. Ishrana za dojilje podrazumeva do 500 kalorija više, dakle između 2,200 i 2,700 kalorija dnevno

Ako porodilja upražnjava fizičke aktivnosti od minimum 45 minuta dnevno, ili doji više od jedne bebe, kalorije koje unosi mogle bi da budu i većeg obima. Svakako, svakoj porodilji i dojilji za ishranu, odnosno informisanje o njoj, preporučujemo savetovanje sa doktorom koji će najbolje znati da odredi broj kalorija koje bi trebalo unositi nakon porođaja u skladu sa individualnim telesnim karakteristikama doskorašnje trudnice.

Ishrana za dojilje i porodilje uz nutrijente koji su im potrebni

Iako porodilje više ne “jedu za dvoje”, njihovom telu je potrebno da povrati mnoge važne nutrijente. Ključni nutrijenti potrebni svakoj novoj mami su: vitamini, minerali, proteini i složeni ugljeni hidrati.

Povrće i voće – pola svakog obroka dojilje

Najbolje bi bilo da svaki obrok sadrži što više voća i povrća. Pola tanjira obroka uvek bi trebalo da čine ove namirnice. Drugu polovinu tanjira treba da čine integralne žitarice, kao što su integralni pririnač, hleb ili ovsena kaša. 

Voće i povrće bogat su izvor vitamina, minerala, antioksidanasa, ali i vlakana, dok su integralne žitarice takođe pune vlakana, pospešuju osećaj sitosti i obezbeđuju telo potrebnim složenim ugljenim hidratima. Procesovane namirnice bi trebalo izbegavati, kao i svu hranu i piće koja je puna šećera, soli i zasićenih masnih kiselina. 

Proteini – ishrana za dojilje koja će ojačati njihovo telo

Svaka majka zna koliko trudnoća i porođaj kao njeno finale, umeju da budu iscrpljujući za telo i organizam. Proteini su oni koji su zaduženi za regeneraciju ćelija, pa i izgradnju mišićnih tkiva, pa su definitivno nutrijenti koji treba da budu što zastupljeniji deo ishrane dojilje i svake porodilje. 

Jaja, pileće i ćureće belo meso, kao i morski plodovi, odličan su izvor proteina, pa treba da postanu svakodnevni deo ishrane svake dojilje, ali i porodilje koja ne doji.

Ishrana za porodilje sa namirnicama bogatim mineralima

Minerale u ishrani svi često zapostavimo, a jako su važni za zdravlje čitavog organizma. 

Pre svega, novopečenim mamama je potreban kalcijum koji je dobar za zdravlje kostiju, zuba, ali igra važnu ulogu i za pravilno funkcionisanje cirkulacije, mišića, pa i nervnog sistema. 

Kada su u pitanju dojilje ishrana bogata kalcijumom je naročito važna, jer će kroz mleko kalcijum dolaziti do bebe. Preporučuje se da porodilje, a naročito dojilje, unose 1,000 mg kalcijuma dnevno

Zdravi izvori kalcijuma su: mlečni proizvodi sa niskim sadržajem masti, spanać i semenje.

Osim kalcijuma, među najvažnijim mineralima za svaku doskorašnju trudnicu nalazi se i gvožđe. Ono potpomaže telu da produkuje nove krvne ćelije što je posebno važno ukoliko je novopečena mama izgubila puno krvi tokom porođaja. 

Osim toga, gvožđe je značajan mineral za porodilje i kao prevencija od anemije. Dojenje ne oduzima mami veliku količinu gvožđa (oko 0,3 mg dnevno), ali svakako bi ishrana za dojilje trebalo da podrazumeva i povećan unos ovog minerala. 

Odlični izvori gvožđa su: džigerica, ljuskari, spanać, crveno meso, bundevino semenje i kinoa. 

Dijeta nakon porođaja? 

Znamo da mnoge porodilje verovatno što pre žele da izgube sav višak kilograma koji se stvorio nakon trudnoće, ali drastično smanjenje unosa kalorija u odnosu na onaj koji je porodilja praktikovala pre porođaja za rezultat će imati manjak energije i loše raspoloženje, a dovoljna količina energije neophodna je svakoj mami. 

Zato bi bilo odlično da uz dobar plan ishrane, sa kvalitetnim i zdravim obrocima, bogatim u prethodnim pasusima navedenim nutrijentima, krenete ka gubiku kilograma, a tek posle nekog vremena, najbolje nakon prestanka dojenja, ukoliko za tim bude potrebe – novopečena mama pređe i na dijetu.

O tome kada i kakve fizičke aktivnosti treba da praktikuje porodilja, najbolje je da se posavetuje sa doktorom.

Ishrana za dojilje – šta treba izbegavati?

Pušenje, alkohol i razni lekovi i suplementi koji nisu pogodni za dojilje ne bi smeli da budu nešto što tokom dojenja mama unosi u organizam. Majčinim mlekom se sa mame na bebu prenose nutrijenti, ali i toksini, ako ih je majka unosila u organizam. 

Kofein bi takođe u ishrani dojilje bilo poželjno izbegavati, ali ne mora se potpuno izostaviti. Jedna šolja kafe dnevno neće imati uticaja na bebu, ali više od toga može poremetiti san novorođenčeta. 

Važnost hidratacije za porodilje

Adekvatna hidratacija organizma važna je kako za pravilnu ishranu u trudnoći, tako i u postporođajnom periodu. 

Naročito za majke koje doje!

Naime, 90% majčinog mleka sastoji se od vode, pa je ona ključan faktor za produkciju mleka. Pravilo o količini vode koju trudnica treba da konzumira na dnevnom nivou podrazumeva 2,3 litre vode, a najbolje je da novopečena mama ovim tempom hidratacije nastavi i nakon porođaja.

Osim čiste vode, čajeva i prirodnih sokova, koji su najzdraviji način hidratacije, dobar izvor vode je i u voću i povrću koje vodu sadrže u velikoj meri. 

Uz zdrave preporučene obroke i fizičke aktivnosti koje se upražnjavaju uz konsultacije sa doktorom, za zdravlje svake porodilje važan je i kvalitetan san. Pamučna posteljina za bebe i mamu doprineće njihovom komforu. Kido oprema za bebe uvek je tu da okruženje vaše bebe oplemeni nežnošću, razigranošću i neprikosnovenom udobnošću. 

Start typing and press Enter to search

Tvoja korpa

Nema proizvoda u korpi.